Premiera teledysku na zlecenie IPN
2 listopada 2022 miała miejsce premiera teledysku do utworu „Testament” Macieja Ciesielskiego – produkcja filmowa, którą wyreżyserowałem na zlecenie Instytutu Pamięci Narodowej.
Teledysk można obejrzeć pod poniższym linkiem.
Premiera teledysku na zlecenie IPN
Preprodukcja
Cała realizacja miała miejsce na przełomie lipca i sierpnia 2022 roku.
Projekt rozpocząłem od przygotowania scenariusza w oparciu o wytyczne przedstawione mi przez pracownika Instytutu Pamięci Narodowej w Białymstoku.
Po zatwierdzeniu scenariusza przystąpiłem do przygotowań wraz z Grupą Rekonstrukcji Historycznej „Beskidy” z Bielska-Białej, z którą miałem już okazję współpracować przy innych projektach historycznych i sesjach zdjęciowych.
Rekonstruktorzy okazali się niezwykle pomocni podczas planowania zdjęć i dzięki nim udało się znaleźć dwie z trzech lokacji, w których kręciliśmy zdjęcia.
Zdjęcia
Końcem lipca rozpoczęliśmy zdjęcia w siedzibie IPN w Warszawie (scena więzienna).
Z samym kręceniem uwinęliśmy się w około cztery godziny, więc połowę tego co spędziliśmy w samochodzie jadąc z Bielska do Warszawy i z powrotem.
Drugi dzień zdjęciowy rozbiliśmy na dwie części. Pierwsza połowa dnia to skansen Zagroda Wsi Pszczyńskiej a druga to plenery w Międzyrzeczu.
Ta produkcja potwierdza moje szczęście do pogody. Chciałem bowiem by całość utrzymana była w ciężkiej, chłodnej atmosferze i tak też właśnie udało się trafić z pogodą. Dlaczego szczęśliwie? Ponieważ zarówno dzień przed jak i dzień po zdjęciach był 35 stopniowy upał!
Montaż
Dzięki precyzyjnemu planowaniu, teledysk został dość szybko zmontowany a ku mojemu zadowoleniu już pierwsza wersja montażowa została zaakceptowana przez zleceniodawców. Pozostało już tylko czekać blisko trzy miesiące na premierę.
Niemniej, myślę, że warto się w końcu pochwalić.
Szczegóły
Dla zainteresowanych nieco bardziej szczegółowymi informacjami na temat tego projektu wstawiam poniżej wgląd w eksplikację reżyserską, którą przygotowałem podczas konsultacji z klientami.
Realizacja teledysku pt. „Testament” zostanie podzielona na dwa etapy odpowiadające dwóm,
przeplatającym się ze sobą osiom czasu. Całość sfilmowana w tempie 100kl/s (4x zwolnienie
tempa). Filtry typu „Black Pro Mist” w celu „zmiękczenia” obrazu i nadania mu bardziej
analogowego wyglądu.
Oś pierwsza (A), czyli sceny więzienne zostanie nakręcona za pomocą ujęć statycznych (statyw, ew.
jazda kamerowa). Każde kolejne pojawienie się D. (głównego bohatera), będzie wiązało się z
większą ilością obrażeń. Wraz z upływem czasu zmieniamy optykę na coraz szerszą jednocześnie
zbliżamy kamerę do D.– zaczynamy od 85mm w planie pełnym (o ile lokalizacja na to pozwoli),
kończymy na zbliżeniach z 24mm – w ten sposób płynnie wzmocnimy narastający obraz horroru.
Analogicznie będziemy postępować ze świeceniem, zaczniemy od nieco bardziej płaskiego,
uwidaczniającego nieco więcej detali, a skończymy na bardzo niskim kluczu (mrok). Chłodne
barwy, z ewentualnym przebiciem promienia ciepłego światła. W miarę możliwości zadymimy
pomieszczenie.
Oś druga (B), czyli sceny związane z retrospekcjami będą filmowane w nieco luźniejszym
schemacie. Kamera prowadzona z ręki minimalnie zwiększy dynamikę (przy 4-krotnym
spowolnieniu ruch wciąż będzie wyglądał bardzo subtelnie). Nie wprowadzamy kolejności użycia
obiektywów oraz ustawiania planów. Większość zdjęć będzie sfilmowana przy świetle naturalnym
uzupełnionym światłem sztucznym (dopasujemy do warunków pogodowych). Sceny wewnątrz
chaty sfilmujemy w niższym kluczu ze światłem zachodzącego słońca (duży panel LED z
pomarańczowym filtrem) przebijającym się przez okno.
Ognisko uzupełniamy światłem niebieskim imitującym księżyc.
W postprodukcji zostanie przeprowadzony proces emulacji taśmy filmowej Kodak 2383 wraz z
nałożeniem filmowego ziarna.
Wykorzystany sprzęt:
Kamera: Sony FX6
Optyka: Sigma Art Prime + Black ProMist 1/4
- produkcja filmowa
Każdego zainteresowanego współpracą muzyka, zespół bądź instytucję zapraszam do kontaktu!